لفاف چيست
نوشته شده توسط : tavassoli

لفاف چيست

لفاف چيست ؟ امروز بسته بندی کالاها و محصولات یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید یک کالا می‌باشد. باید دانست که بسته بندی یکی از فاکتورهای حیاتی برای جلب نظر مشتری و فروش در بازار است چرا که اگر بسته بندی دارای طراحی و شکل جذاب و خاصی باشد می‌تواند در امر فروش بسیار موفق ظاهر شود.

 

https://baharanchap.com/%d9%84%d9%81%d8%a7%d9%81-%da%86%d9%8a%d8%b3%d8%aa/

لفاف چيست

معنای بسیار گسترده‌ای در صنایع بسته بندی دارد اما به طور کلی می‌توان به هر نوع بسته بندی برای کالا یا محصول لفاف نامید لفاف‌ها می‌توانند از جنس‌های مختلفی تولید شوند اما به طور کلی لفاف همان رول بسته بندی یا فیلم می‌باشد که با یک دستگاه دوخت می‌توانید به راحتی محصول خود را بسته بندی کنید.

[caption id="attachment_4709" align="alignnone" width="300"]لفاف چيست لفاف چيست[/caption]

انواع لفاف چیست؟

به طور کلی لفاف‌ها از مواد اولیه بسیار متنوعی تولید می‌شوند اما می‌توان لفاف را به چهار دسته شفاف، مات، صدفی یا پرالایز و متالایز تقسیم کرد. هر کدام از این انواع لفاف‌ها می‌تواند بسته به نیاز و یا نوع مصرف استفاده شود.

لفاف بندي

همچنین لفافی که برای بسته بندی‌های بهداشتی غذایی استفاده می‌شود باید از جنس خاصی بوده و استانداردهای لازم را داشته باشد، نام تجاری این گونه لفاف‌ها BOPP و CPP می‌باشد. CPP در مقایسه با BOPP از خاصیت کشسانی بیشتری برخوردار است به همین دلیل برای بسته بندی‌هایی که مواد آنها خشک سخت و یا دارای لبه‌های تیز هستند استفاده می‌شود.

ویژگی‌های لفاف بسته‌بندی

مهمترین نقشی که لفاف‌ها در بسته بندی دارند در واقع محافظت و نگهداری از محصولات داخل بسته است. در بسته بندی مواد غذایی بسیار مهم است که از فاسد شدن مواد جلوگیری شده و ماندگاری آن افزایش یابد، همچنین کیفیت محصولات باید در داخل بسته بندی حفظ شود.

بسته بندی لفاف

به طور کلی بسته بندی لفاف باید از نفوذ مواد شیمیایی مانند گازها و رطوبت یا عوامل زیستی مثل حشرات، میکرو ارگانیسم‌ها و حیوانات جونده جلوگیری کند. همچنین آسیب‌های فیزیکی مثل پارگی، برش و یا سوراخ شدن را تحمل کند.
علاوه بر نقش‌هایی که ذکر شد لفاف‌ها باید بتواند اطلاعات مواد غذایی را روی خود چاپ کنند و همچنین طراحی‌های جذابی نیز داشته باشند. تمام این ویژگی‌ها در بسته بندی لفاف قابل انجام می‌باشد.

بسته‌بندی چند لایه لفاف

امروزه برای بسته بندی انواع مواد غذایی از لفاف‌های چند لایه استفاده می‌شود، لفاف چيست چرا که می‌تواند ویژگی‌های متنوعی داشته باشد.

لفاف دو لایه

لفاف چيست از این لفاف برای بسته بندی مواد غذایی خشک با ماندگاری طولانی استفاده می‌شود که می‌توان به چای، حبوبات، ماکارونی، چیپس، پفک، شکلات، بیسکویت، کلوچه و کیک اشاره کرد.

لفاف دو لایه نفوذ ناپذیر

این نوع لفاف به دلیل این که در برابر نفوذ گاز و اکسیژن بسیار مقاوم است به عنوان رویه درب ظروف محصولات استفاده می‌شود، که باید به مدت طولانی نگهداری شود. لفاف چيست مانند لفاف روی ظرف الویه، ظرف سالاد، ظرف ناگت و ظرف فلافل.

لفاف‌های تک لایه

لفاف چيست از این نوع لفاف تک لایه برای برچسب یا لیبل زدن به ظروف بطری روغن مایع، بطری آب معدنی، بطری شیر، بطری نوشابه، بطری آبمیوه، بطری دوغ و ماء‌الشعیر استفاده می‌شود.

لفاف سه لایه

این لفاف‌ها نور یا هوا را به داخل خود نفوذ نمی‌دهند به همین دلیل از این لفاف برای تهیه پاکت آبمیوه، ساندیس، نوشیدنی‌های پاکتی، بسته بندی سوپ نیمه آماده، لفاف چيست ساشه آبلیمو، ساشه سس، سرکه، ساشه روغن حیوانی، ساشه نسکافه، روغن زیتون و قهوه فوری استفاده می‌شود.

لفاف تک لایه با لاک

معمولاً برای سیل درب مواد غذایی استفاده می‌شود. لفاف چيست مانند مواد غذایی لبنی، چاشنی‌ها، ترشیجات، غذاهای نیمه آماده و آماده.

 

https://baharanchap.com/%d9%84%d9%81%d8%a7%d9%81-%da%86%d9%8a%d8%b3%d8%aa/

 

لفاف چهار لایه

از این لفاف معمولاً برای غذاهای آماده طبخ استفاده می‌شود به طور مثال برای بسته بندی سوپ آماده، لفاف چيست شیر خشک، غذای کودک، ساشه سرکه، ساشه روغن زیتون، بسته بندی آبلیمو و غیره… از این نوع لفاف استفاده می‌شود.

لفاف دو لایه با لاک

لفاف چيست این لفاف به صورت جایگزین برای فویل‌های لاک‌دار با لاک‌های متفاوت به صورت رول برای استفاده با دستگاه‌های فرم فیل سیل.

لفاف معنی

لفاف معنی بسیار گسترده ای در صنعت بسته بندی دارد که می توان به طور کلی به هر نوع بسته بندی که برای کالا ، مواد غذایی ، پوشاک و …. مورد استفاده قرار می گیرد را لفاف نامید ، لفاف چيست حالا فرقی هم نمی کنه از چه جنسی برای بسته بندی استفاده شود . ( مثال : سفره یکبار مصرفی که در یک بسته بندی قرار گرفته ، آن بسته بندی را لفاف می گویند یا حبوباتی که در بسته بندی قرار گرفته خود بسته بندی را لفاف می گویند )

رول های بسته بندی

لفاف ها در اصل همان فیلم یا رول های بسته بندی هستند که با یک دستگاه دوخت ساده به راحتی می توانید محصول مورد نظر خود را بسته بندی کنید . لفاف چيست یکی از بهترین مثال هایی که می توان برای لفاف زد لفاف بسته بندی دستمال کاغذی است .

لفاف بسته بندی متالایز

لفاف های بسته بندی متالایز به اصطلاح پشت نقره ای به به رول های متالایز هم معروف است که لفاف چيست در فروشگاه هایی مواد غذایی بیشترین نوع بسته بندی به این دسته تعلق می گیزد

لفاف بسته بندی خشکبار

همانطور که پیش تر گفتیم به هر نوع بسته بندی پلاستیکی می توان لفاف گفت ، لفاف چيست حالا فرقی نمی کنی پاکت بسته بندی خشکبار باشه یا جعبه بسته بندی ، اما به طور کلی برای بسته بندی خشکبار از دو نوع پاکتی یا رولی استفاده می شود .

لفاف سفره یکبار مصرف

بهاران چاپ تولید کننده سفره یکبار مصرف و لفاف بسته بندی سفره می باشد ، لفاف چيست از همین رو می توانید سفره مورد نظر خود و لفاف بسته بندی آن را با چاپ اختصاصی مورد نیاز سفارش دهید و شروع به پخش در بازار کنید .

لفاف بسته بندی چای کیسه ای

لفاف های بسته بندی چاپی کیسه به دو بخش کاغذی و سلفون های opp تقسیم بندی می شود که تولیدات بهاران چاپ قادر به تولید گزینه دوم هستند که مراتب مقاوم تر و چاپ پذیری بالاتری نسبت به گزینه اول دارد .

چاپ لفاف بسته بندی

با توجه به حجم سفارش از متد های گوناگون چاپی می توان استفاده کرد که عبارتند از چاپ فلسو 1 تا 6 رنگ برای سفارشات زیر 5 تن و چاپ 1 تا 8 رنگ هلیو برای سفارشات بالای 5 تن ، لفاف چيست هر دو نوع چاپ با تضمین کیفیت و مشخص شدن ریز ترین جزییات به مشتریان ارائه می شود .

 

https://baharanchap.com/%d9%84%d9%81%d8%a7%d9%81-%da%86%d9%8a%d8%b3%d8%aa/

 

بسته بندی منعطف

یکی از بهترین انواع طراحی بسته بندی برای مواد غذایی و بهداشتی لفاف بسته بندی یا بسته بندی منعطف است . به طور کلی شامل پوشش انواع کالاها مثل مواد خوارکی، مواد بهداشتی است. لفاف چيست این نوع محصول به صورت رول یا فیلم به کارخانه‌ها و تولیدی‌ها عرضه می‌شود و آنها با استفاده ازماشین‌های دوخت مخصوص خود کالاهای تولیدی را بسته‌بندی می‌کنند.

انواع این لفاف‌ها شامل

تمامی طرح‌های مربوط به بسته بندی محصولات در چهاربخش شفاف ، متالایز، مات و صدفی وارد بازار می‌شوند. لفاف چيست گسترش تولید محصولات مختلف باعث شده برای بسته‌بندی آنها به انواع مختلفی از این محصول احتیاج داشته باشیم.

CPP

فیلم cpp همانند فیلم opp است فقط با این تفاوت که به صورت تک لایه استفاده می شود و به صورت شفاف است و لفاف چيست دلیل استفاده از این لایه بر روی بسته بندی افزایش استحکام و دوخت پذیری است .

OPP

یک ورق نازک پلاستیکی است و از مواد اولیه پلی پروپیلن تشکیل شده است و کاربرد بسیار زیادی در صنعت بسته بندی مواد غذایی و بهداشتی دارد.

پرالایزر

این محصول صدفی رنگ است و از آن برای بسته بندی نمک استفاده می شود.

متالایزر

این نوع بسته بندی دارای یک لایه فلزی است که ماندگاری بسیار زیادی دارد.

ویژگی های لفاف بسته بندی

مهم ترین نقشی که لفاف‌ها در بسته بندی دارند، محافظت و نگهداری از محصولات داخل بسته است. در بسته بندی مواد غذایی بسیار مهم است که از فاسد شدن مواد جلوگیری شده و ماندگاری آن افزایش یابد، لفاف چيست همچنین کیفیت محصولات باید در داخل بسته بندی حفظ شود.

لفاف سه لايه

به طور کلی به سه صورت از مواد غذایی و دارویی محافظت می‌کند: از مواد شیمیایی مثل رطوبت و هوا به محصول جلوگیری می‌کند همچنین از عوامل زیستی مثل میکروارگانیسم ها و حشرات به آنها جلوگیری می‌کند ، لفاف چيست در ضمن محصولات را در مقابل هر گونه آسیب مکانیکی مثل ضربه، خراش، پارگی، خرد شدن و … ایمن می‌کند.

مزایای لفاف بسته بندی

  1. کارایی بیشتر نسبت به بسته بندی های سخت
  2. قابلیت چاپ پذیری بسیار بالا
  3. حفظ طعم، بافت، مواد معدنی و ویتامین های مواد غذایی
  4. طول عمر بیشتر محصولات
  5. سرعت بالای بسته بندی
  6. مقرون به صرفه
  7. وزن بسیار کم
  8. باز شدن آسان بسته بندی[caption id="attachment_4710" align="alignnone" width="300"]مزایای لفاف بسته بندی مزایای لفاف بسته بندی[/caption]

چاپ رول بسته بندي

ضمنا برخی محصولات باید از نور و تماس دست نیز دور باشند که لفاف به خوبی این مسئله را کنترل می‌کند. ویژگی بعدی لفاف‌ چاپ پذیر بودن آن است که می توان اطلاعات مواد غذایی را روی آن چاپ کرد و همچنین طراحی‌های جذابی روی آن نقش زد. لفاف چيست تمام این ویژگی‌ها در بسته بندی لفاف قابل انجام می‌باشد.

لفاف بسته بندی چیست؟

به طور کلی می توان به همه انواع بسته بندی هایی که برای کالاها، موادغذایی، پوشاک، مواد بهداشتی و… استفاده می شود لفاف یا لفاف بسته بندی گفت. در پاسخ به این سؤال که لفاف چيست خیلی سریع می توان گفت لفاف فیلم یا رول بسته بندی است که با دستگاه های دوخت به سادگی دوخته و بسته بندی می شوند

قيمت رول ساشه

بسته بندی های منعطف در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته اند؛ به طوری که در رویداد Global Pouch که در ماه ژوئن سال 2017 در میامی برگزار شد، لفاف چيست چشم انداز بسیار جالبی درباره ی رشد بسته بندی های انعطاف پذیر به صورت کلی و پاکت ها به صورت منحصر به فرد ارائه شد.

بسته بندی های انعطاف پذیر جایگزینی برای بسته بندی های سخت

گزارش های موجود حاکی از این است که در زمینه بسته بندی های انعطاف پذیر رشد چشمگیری رخ داده است. اما از دیگر لفاف چيست نظرسنجی های انجام شده در این زمینه به این امر نیز پی برده شده که بسته بندی های انعطاف پذیر جایگزین بسیار مناسبی برای بسته بندی های سخت بوده اند

جهت بسته‌بندی انواع مایعات از قبیل

آب‌میوه، ساندیس و لفاف انواع نوشیدنی‌های پاکتی، لفاف بسته‌بندی سوپ نیمه آماده و مواد غذایی آماده طبخ، لفاف ساشه سس، لفاف ساشه آبلیمو، لفاف ساشه سرکه، لفاف ساشه روغن زیتون، لفاف چيست لفاف ساشه روغن حیوانی، لفاف ساشه نسکافه، لفاف بسته‌بندی پودر قهوه، لفاف ساشه قهوه فوری و بسیاری از مواد غذایی که مواد آن نسب به عبور نور و یا نفوذ گاز حساس می‌باشد.

مهم‌ترین نقش

مهم‌ترین نقشی که لفاف‌ها در بسته‌بندی دارند، محافظت و نگهداری از محصولات داخل بسته است. در بسته‌بندی مواد غذایی بسیار مهم است که از فاسد شدن مواد جلوگیری شده و ماندگاری آن افزایش یابد، لفاف چيست همچنین کیفیت محصولات باید در داخل بسته‌بندی حفظ شود.

سه صورت از مواد غذایی و دارویی محافظت می‌کند:

  1. از مواد شیمیایی مثل رطوبت و هوا به محصول جلوگیری می‌کند.
  2. از عوامل زیستی مثل میکروارگانیسم‌ها و حشرات به آن‌ها جلوگیری می‌کند.
  3. محصولات را در مقابل هر گونه آسیب مکانیکی مثل ضربه، خراش، پارگی، خرد شدن و … ایمن می‌کند.

لفاف ساختماني چيست

مواد پلیمری یا به عبارتی پلاستیک‌ها نقش مهمی در صنعت بسته‌بندی ایفا می‌کنند، در واقع بزرگ‌ترین مصرف‌کننده پلیمرها صنایع بسته‌بندی است. لفاف چيست حدود ۳۹ درصد از پلاستیک‌ها در صنعت بسته‌بندی به کار می‌روند که این عدد بیانگر نقش مهم این مواد در این صنعت است.

چاي لفاف دار يعني چي

پلاستیک‌ها طیف بسیار وسیعی از مواد پلیمری را تشکیل می‌دهند. پلاستیک از کلمه یونانی (plastikos) به معنی شکل‌پذیر بودن نشأت گرفته‌ است و به این معنی است که می توان آن را به شکل های مختلفی از جمله فیلم، الیاف، صفحات، لوله‌ها، بطری‌ها، جعبه‌ها و غیره درآورد. لفاف چيست پلاستیک ها با فناوری‌های تبدیلی استاندارد مانند اکستروژن، قالب‌گیری دمشی، قالب‌گیری ریخته‌گری و.. به دست می‌آیند.

انواع پلیمرها در صنعت بسته‌بندی

مواد پلیمری که در صنایع بسته‌بندی استفاده می‌شوند. بیشتر شامل پلی‌اتیلن (PE)، پلی‌پروپیلن (PP)، پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)، پلی‌استایرن (PS)، پلی وینیل کلراید (PVC) و … می‌باشد. لفاف چيست در ادامه نقش هر یک از این پلیمرها و درصد استفاده هر کدام از آن‌ها در این صنعت عظیم مورد بررسی قرار می گیرد.

بدون لفاف چيست

  • پلی‌اتیلن با چگالی بالا (HDPE) پلی‌اتیلن گرید 52518، پلی‌اتلین گرید X5
  • پلی‌اتیلن با چگالی پائین (LDPE) پلی‌اتلین گرید 020، پلی‌اتیلن گرید 0075
  • پلی‌اتیلن سبک خطی (LLDPE) پلی‌اتیلن گرید 209
  • پلی‌اتیلن با چگالی متوسط (MDPE)

لفاف ساختماني چيست

انواع مواد پلی‌اتیلن ذکر شده در فوق با گریدهای تجاری مختلف، دارای یک خصوصیات مخصوص به خود هستند. موجب می‌شود برای تولید یک محصول متفاوت مناسب باشند. لفاف چيست به‌طور مثال، پلی‌اتیلن با چگالی بالا بیشتر برای تولید انواع لوله پلی‌اتیلن و اتصالات و پلی‌اتیلن سبک برای تولید انواع ورق‌های پلیمری، الیاف، ظروف و فیلم‌های بسته‌بندی مواد، کیسه‌های پلاستیکی و … استفاده می‌شود.

پلی‌پروپیلن(PP)

پلی‌پروپیلن یکی از اصلی‌ترین و پرمصرف‌ترین پلیمرهای دنیا است. PP از طریق پلیمریزاسیون پروپیلن در شرایط دما و فشار نسبتاً ملایم و با استفاده از کاتالیست معروف، زیگلر-ناتا تولید می‌شود.دمای ذوب آن در حدود 170 درجه سانتی‌گراد است. لفاف چيست مقاومت در برابر کشش، چگالی کم، بی رنگی، سختی، مقاومت در برابر اسید، باز و حلال‌ها، از جمله ویژگی‌های پلی‌پروپیلن محسوب می‌شود.

انواع پلی‌پروپیلن

  1. قالب تزریقی (Injection Moulding) PPZ30S
  2. الیاف (Fibres) PP552R
  3. فیلم و ورق (Sheet/Film)PP440L
  4. قالب بادی (Blow Moulding)
  5. لوله (Pipe) PPMR230،PPZR230
  6. روکش محافظ (Extrution Coating)

پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)

پلی‌اتیلن ترفتالات موسوم به پت ابتدا در دهه‌ 1940 میلادی و در حین تلاشی برای ساخت فیبر نساجی پلیمری، توسط شیمیدانان شرکت DuPont پلیمریزه شد. پلی‌اتیلن ترفتالات ترکیبی از اتیلن گلیکول و ترفتالیک اسید می‌باشد. لفاف چيست این ماده بدون این که هیچ‌گونه ماده‌ای به آن اضافه کنیم مقاومت بسیار بالایی دارد.

میزان استفاده پلی‌اتیلن

میزان استفاده پلی‌اتیلن ترفتالات برای تولید الیاف‌های پلی استر (در سطح جهانی) 70 درصد تخمین زده می شود. 6 درصد از این ماده صرف تولید فیلم و 2 درصد هم جهت ساخت پلی‌استرهای مهندسی به کار می‌روند. لفاف چيست اما 22 درصد باقیمانده، جهت ساخت رزین بطری کاربرد دارد.

انواع پلی‌اتیلن

  • پلی‌اتیلن ترفتالات بطری
  • پلی‌اتیلن ترفتالات الیاف پلی‌استر

پلی‌استایرن(PS)

پلی‌استایرن یک ماده پلاستیکی همه کاره است که برای تهیه طیف گسترده‌ای از محصولات مصرفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. لفاف چيست این پلیمر از مونومرهای استایرن ساخته شده است که مونومر استایرن یک ماده پتروشیمی است و اگر بخواهیم دقیق بگوییم هیدروکربن مایع و یکی از مشتقات نفتی است.

پلیمر سبک

پلی‌استایرن یک پلیمر بسیار سبک می‌باشد که خواص عایق حرارتی بالایی دارد. همچنین این پلیمر، سبب جلوگیری از اتلاف انرژی نیز می‌شود و از لحاظ شیمیایی خنثی است. لفاف چيست مقاوم به حملات باکتری می‌باشد، قیمت مناسبی دارد و همچنین استحکام به ضربه و پایداری ابعادی عالی دارد.

انواع پلی‌استایرن

  • پلی‌استایرن معمولی (GPPS) کریستال 1540 تبریز
  • پلی‌استایرن مقاوم (HIPS) هایمپک 7240 تبریز
  • پلی‌استایرن انبساطی ( EPS)
  • پلی‌استایرن اکسترود شده (XPS)

پلی‌وینیل کلراید (PVC)

پلی‌وینیل کلراید نوعی پلاستیک بسیار پرکاربرد است. ترکیبی است از مشتقات نفت خام و گاز کلر که طی فرایند پلیمریزاسیون تولید می‌شود. پی‌وی‌سی (PVC) پلیمری جهانی با کاربردهای فراوان است. لفاف چيست دلیل فراگیر شدن استفاده از این پلیمر هزینه پایین و در دسترس بودن، چگالی بسیار بالا و مقاومت به تغییر شکل، مقاومت کششی بسیار بالا و همچنین مقاومت بسیار خوب در برابر مواد شیمیایی و بازها است .

پلی‌وینیل

پلی‌وینیل کلراید در دو نوع عمومی سخت و انعطاف‌پذیر در دسترس است که هر کدام موارد مصرف جداگانه‌ای دارند. نوع سخت به صورت ورق، لوله، پروفیل‌های پنجره و قعطات قالب‌گیری دیگر مصرف می‌شوند. لفاف چيست نوع انعطاف‌پذیر به‌صورت پوشش سیم، انواع کفپوش و فیلم‌ها (صنایع بسته‌بندی غذایی و پزشکی) مصرف می‌شوند.

رول بسته‌بندی مات

این نوع لفاف در بسته‌بندی مواد غذایی و شیمیایی حساس به نور مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این نوع بسته‌بندی از نفوذ نور به داخل بسته‌بندی جلوگیری می‌شود. لفاف چيست

[caption id="attachment_4708" align="alignnone" width="300"]رول بسته‌بندی مات رول بسته‌بندی مات[/caption]

رول بسته‌بندی شفاف

این نوع لفاف برای بسته‌بندی مواد غذایی و شیمایی که نیاز به دیده شدن دارند مورداستفاده قرار می‌گیرند. همانند بسته‌بندی انواع حبوبات. لفاف چيست این نوع بسته‌بندی امکان مشاهده محصول و کیفیت‌سنجی آن توسط خریدار را فراهم می‌کند.

لفاف بسته‌بندی متالایز

لفاف چيست این نوع بسته‌بندی دولایه از یک‌لایه نایلون و یک‌لایه نازک فلزی تشکیل‌شده است. این نوع جنس بسته‌بندی مقاومت بالا و ماندگاری بیشتری داشته و بیشتر برای بسته‌بندی‌های کوچک همانند بسته‌بندی‌های تک‌نفره (ساشه) مورداستفاده قرار می‌گیرد.

لفاف بسته‌بندی صدفی

لفاف چيست لفاف صدفی برای محصولات با حساسیت و قیمت پایین مورداستفاده قرار می‌گیرد. همانند بسته‌بندی نمک.

فواید لفاف بسته‌بندی

لفاف چيست هر نوع محصولی که با لفاف بسته‌بندی‌شده باشد، ضربه‌پذیری بیشتری دارد. از طرفی عمر مفید محصول را به میزان چشم‌گیری افزایش داده و مانع فاسدشدن آن می‌شود. مانع ورود حشرات و عوامل بیماری‌زا شده و رطوبت محصول را کنترل می‌کند.





:: برچسب‌ها: قیمت پشت چسبدار , لیبل پشت چسب دار رولی , لیبل پی وی سی شیرینگ , لفاف ساشه بسته بندی , ساک دستی نایلونی , گونی لمینت ,
:: بازدید از این مطلب : 183
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: